Wanneer je iemand date met bindingsangst kan dat zorgen voor veel onzekerheid of onrust binnen jezelf. Wat er gebeurt is dat je continu de aandacht verlegt naar de ander. Waarom doet hij of zij zo? Wat kan ik doen om hem of haar te helpen? 

 

Continu wordt je uit verbinding met jezelf getrokken wanneer je aanhaakt op zijn of haar angst. We komen dan in een dynamiek van aantrekken en afstoten tercht wat elkaar continu afwisselt. Wanneer jij verbinding zoekt, houdt de ander de boot af. Wanneer jij uit boosheid of frustratie afstoot, trekt de ander zich weer naar je toe. Een dynamiek die erg veel van je kan vragen. 

 

Wat je mag leren, en dat is ook de onderliggende boodschap wanneer je iemand treft met bindingsangst, is dat je in een sterke verbinding met jezelf mag komen te staan. Je maakt je nog afhankelijk van de liefde van een ander.

 

Terwijl de liefde eigenlijk een natuurlijke dans is. Soms is deze wat meer op de voorgrond aanwezig en soms is deze even sluimerend of gaat de ander om welke reden dan ook even uit verbinding. Daar mag je je veilig bij leren voelen dat dit iets is wat gebeurt. Ook bij relaties zonder bindingangstigen. 

 

Waar je werkelijk mee geconfronteerd wordt, en dat is wat de biningsangstige je spiegelt, is de afwezigheid van liefde voor jezelf.  Heel vaak noemen we de ander terecht of onterecht iemand met bindingsangst maar gaan we voorbij aan die delen in onszelf die ook angstig zijn voor (verlies van) intimiteit. 

 

We zijn vaak geneigd om de bindingsangstige die uit contact gaat te willen peilen, controleren, najagen of tot de orde roepen. Wat je nog zoekt is de bevestiging of deze persoon wel echt van je houdt terwijl je je af mag vragen of jij wel echt van jou houdt. 

 

Iemand met bindingsangst willen helpen klinkt als een nobel idee, maar werkt in de praktijk vaak averechts. Wanneer de bindingsangstige voelt dat jij je teveel interfereert met zijn of haar leven of claimt zal hij of zij zich weer terugtrekken. Want juist de angst rondom intimiteit wil deze persoon voorkomen. 

 

Wat je kunt doen is transparant blijven over je gevoelens, aangeven wat zijn of haar gedrag met jou doet en vooral ook aandacht besteden aan de verbinding met jezelf.  Er voor jezelf kunnen zijn in tijden van emotie, je grenzen leren aanvoelen en aangeven en ook helder hebben wat jij voor jezelf wenst in een relatie. 

 

Mocht je begeleiding willen in dit proces, stuur me dan gerust een email

 

NB: En weet ook wanneer los te laten wanneer respect niet langer geserveerd wordt. Dagenlang uit contact gaan is niet oke en daar hoef je niet akkoord mee te gaan wat zijn of haar angst ook is. Jij bepaalt of je deze dynamiek in stand wilt houden of dat je er afscheid van neemt omdat je jezelf iets beters gunt.